Home » Kenniscentrum » Neurodiversiteit op de werkvloer
Maar liefst 15 tot 20% van de bevolking is neurodivergent. Zij doen dingen vaak op een andere manier dan neurotypische mensen. Een team met neurodivergente én neurotypische mensen zorgt voor 30% meer productiviteit. Niet raar dus, dat neurodiversiteit op de werkvloer steeds belangrijker wordt.
“Neurodiversiteit op het werk leidt tot een meer creatieve en inclusieve werkomgeving, waar mensen gebruik maken van hun talenten om bij te dragen aan het succes van het organisatie”
Neurodiversiteit is een term die je steeds vaker hoort. Kort gezegd gaat het over de natuurlijke variatie in onze hersenen. Volgens het neurodiversiteitsmodel is neurodiversiteit geen stoornis, maar een vorm van diversiteit, net als gender en afkomst.
Neurodiversiteit uit zich op verschillende manieren, en er bestaan verschillende labels voor breinen die informatie anders verwerken, zoals: hoogbegaafdheid, ADHD of autisme, maar bijvoorbeeld ook dyslexie of dyscalculie.
Dit betekent niet dat een neurodivergent brein minder capabel is, maar dat het andere kwaliteiten bezit dan een neurotypisch brein. Creativiteit, meer sensitiviteit, patroonherkenning of een enorme focus behoren allemaal tot de mogelijkheden. Maar hoe herken je in de eerste plaats neurodiversiteit, ook wel cognitieve diversiteit genoemd? En hoe zet je deze kennis effectief in op de werkvloer en in het onderwijs?
Kennis over neurodiversiteit komt goed van pas tijdens het aannemen van personeel of het creëren van teams. Het is namelijk bewezen dat diversiteit (onder andere op het etnische en cognitieve vlak), leidt tot de optimale ontwikkeling van organisaties.
De reden? Omdat teamleden elkaar uitdagen en aanvullen, worden ze gestimuleerd om de strategie op een meer creatieve en efficiënte manier uit te voeren. Omdat de tevredenheid van werknemers toeneemt, zorgt dit voor een hogere mate van psychologische veiligheid, wat de werksfeer weer bevordert.
Meer diversiteit binnen je team of organisatie? Plan een vrijblijvende 30 minuten durende call in om te kijken hoe wij je daarbij kunnen ondersteunen. Plan een afspraak wanneer het jou het beste uitkomt.
Neurodivergente breinen verwerken informatie anders. Dat kan zich uiten in moeite met rekenen (dyscalculie), lezen en schrijven (dyslexie) of moeite met aandacht (ADHD of ADD). Op school kan zich dat uiten in meer moeite met leren, stilzitten en overzicht houden. Bovendien kan dit gepaard gaan met stress of faalangst, omdat zij zich anders voelen dan de rest. Ook in het werkleven kunnen volwassenen tegen dezelfde problemen aanlopen, tot zij een diagnose krijgen, vaak is het dan al ’te laat’ en zijn zij mentaal of fysiek ziek.
Maar juist het anders verwerken van informatie, zorgt er tegelijkertijd voor dat er hele waardevolle talenten ontstaan:
Kenmerk 1: Creativiteit en probleemoplossend
Juist doordat informatie anders wordt verwerkt, worden complexe problemen anders aangepakt.
Kenmerk 2: Andere perspectieven
Doordat een neurdivergent brein andere perspectieven heeft, kom je als team tot meer innovatieve oplossingen.
Kenmerk 3: Structuur en behoeften
Neurodiverse mensen hebben verschillende specifieke behoeften. Op het werk kan dit betekenen dat ze graag werken volgens een bepaalde structuur of hebben ze een rustige werkomgeving nodig, om optimaal te presteren.
Kenmerk 4: Uitdagingen
Het werken met neurodivergente mensen kan zorgen voor uitdagingen. Zo kan het zijn dat mensen moeite hebben met het verwerken van informatie of overgevoelig zijn voor prikkels. Pas hier je communicatie en leiderschap op aan.
Het begrijpen en inspelen op de unieke behoeften en sterke punten van neurodiverse medewerkers is belangrijk, om hen effectief te ondersteunen en te laten doorontwikkelen.
Door David Lewis en Alison Reynolds
Als cognitieve en neurodiversiteit is wat we nodig hebben om met nieuwe, onzekere en complexe situaties om te gaan, moeten we mensen aanmoedigen om hun verschillende manieren van denken te onthullen en in te zetten. We moeten het veilig maken om dingen op meerdere manieren te proberen. Dit betekent dat leiders veel beter zullen moeten worden in het opbouwen van het gevoel van psychologische veiligheid van hun team.
Aangezien een groot deel van ons leven zich afspeelt op het werk, is het essentieel dat organisaties goed letten op cognitieve diversiteit. Naast het creëren van teams met genoeg (neuro)diversiteit, zou het een idee zijn om kleine aanpassingen door te voeren om neurodivergente mensen tegemoet te komen.
4 tips om de neurodiversiteit bij jou op werk te verbeteren
Werk aan een inclusieve werkomgeving
Werk aan een omgeving waar iedereen zich gewaardeerd voelt. Dat kan betekenen dat er een heldere taal heerst die voor iedereen te begrijpen is en mensen zichzelf durven te zijn.
Begrijp de behoeften van neurodiverse mensen
Blijf in gesprek over de behoeften van je team. Is er behoefte aan meer ontwikkeling of flexibelere uren? Kijk waar je verbeteringen kunt doorvoeren.
Werk aan dynamiek en samenwerkingen
Een inclusieve werkomgeving kun je stimuleren door trainingen aan te bieden die het samenwerken ondersteunen of kun je aan de slag met leiderschapsontwikkelingen.
Talentontwikkeling
Maak gebruik van ieders talenten en laat deze floreren door ontwikkeling. Als jij jouw neurodivergente personeel goed leert kennen, dan leer je ook hun talenten beter inzetten.</p
Het is belangrijk om vroeg te beginnen met het creëren van bewustzijn rondom neurodiversiteit. Daarom is het een goed idee om hier in het onderwijs al aandacht aan te besteden en hier ruimte voor te creëren. Vaak zijn er hele grote klassen, waar minder tijd is om leerlingen op individuele wijze te begeleiden.
Ook worden er geen of weinig middelen aangeboden voor leerlingen die zich slechter kunnen concentreren. En digitaal onderwijs is, nu de lockdowns weer voorbij zijn, geen optie voor de leerlingen die op deze manier misschien meer rust zouden ervaren.
Met meer bewustzijn over neurodiversiteit of cognitieve diversiteit, kan er vaker worden voorkomen dat neurodivergente mensen uiten de boot vallen. Dan kunnen er psychische klachten voorkomen worden, veroorzaakt door worstelingen van mensen om mee te komen in een samenleving die grotendeels voor neurotypische breinen is gemaakt.
Bij Human Insight testen we neurodiversiteit aan de hand van de AEM-Cube. Dit assessment brengt in kaart waar mensen van nature aanleg voor hebben, en hoe ze omgaan met verandering en complexiteit. De voorkeur van elk teamlid wordt weergegeven in een kubus, om de strategische dynamiek binnen teams en organisaties in kaart te brengen. Deze neurodiversiteit test die door de AEM-Cube wordt gefaciliteerd, kan door individuen, teams en organisaties gebruikt worden en draagt bij aan groei en performance.
Test de mate van neurodiversiteit binnen jouw team met de AEM-Cube of ga aan de slag met het ontwikkelen van een werkomgeving waarin iedereen zich gewaardeerd voelt.
Neem contact met ons op via het contactformulier, info@human-insight.com of bel naar +31 (0)85 8229827.
Maak de teamcultuur meetbaar en ontvang waardevolle inzichten door de teamcultuur in kaart te brengen. Hoe? Dat lees je hier.
Voor het succes van teams is een goede teamdynamiek belangrijk. Leiderschap speelt hierbij een grote rol en beïnvloedt teamdynamiek en het succes van een team. Hoe doen leiders dit?
In een veilige werkomgeving is iedereen op zijn gemak en kan er gewerkt worden aan performance. Maar hoe creëer je dit? Lees snel door.
Weten wat wij voor jou en/of je organisatie kunnen betekenen? Stel hier je vraag en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Weten wat wij voor jou en/of je organisatie kunnen betekenen? Maak direct een afspraak of vraag een vrijblijvende offerte op. Wij staan voor je klaar!
Weten wat wij voor jou en/of je organisatie kunnen betekenen? Maak direct een afspraak of vraag een vrijblijvende offerte op. Wij staan voor je klaar!