Home » Kenniscentrum » Lerende organisatie
Een lerende organisatie is constant bezig met groei en ontwikkeling. Dat geldt niet alleen voor groei in de markt, maar gaat ook over interne groei. Het betreft kennis en talenten van personeel en de manier waarop zij met elkaar omgaan. In dit artikel kijken we naar de kenmerken van lerende organisaties en wat hen in staat stelt zich steeds weer succesvol aan te passen aan hun omgeving.
Het bouwen van een lerende cultuur is complex. Niet elke organisatie kan een continu leerproces behouden en innovatiekansen identificeren die de prestaties beïnvloeden. Een lerende cultuur stimuleert de ontwikkeling en samenwerking tussen medewerkers, teams en de organisatie als geheel. Nieuwe verbeterde processen moeten juist geïntegreerd worden in de structuur, manier van werken en de organisatiecultuur.
“Aanpassingsvermogen en veranderbereidheid zorgen ervoor dat je snel kunt reageren op uitdagingen en ontwikkelingen. Bij lerende organisaties staat het creëren van een omgeving waarin leren en ontwikkelen centraal.”
Een lerende organisatie streeft constant naar betere prestaties en ontwikkeling van medewerkers. Vaak zien we dat dit soort organisaties innovatief en creatief zijn. Er is een hoge mate van weerbaarheid en wendbaarheid.
Om goed te leren begrijpen wat een lerende organisatie is, kijken we naar de kenmerken.
Wat we vooral terugzien bij lerende organisaties is een zogenaamde lerende cultuur. Binnen de organisatie worden medewerkers constant aangemoedigd zich te blijven ontwikkelen en is de aanpassingsbereidheid hoog.
De volgende kenmerken dragen bij aan een lerende cultuur binnen een organisatie:
Doelen zijn helder en praktisch geformuleerd
Binnen een lerende organisatie worden duidelijke doelen gesteld en is een duidelijke visie. Deze zijn zo geformuleerd dat ze voor iedereen te begrijpen zijn en er is draagvlak onder de medewerkers. Iedereen weet zijn of haar verwachtingen en weet wat er moet gebeuren om de opgestelde doelen te behalen.
Open en begrijpelijke communicatie
Er heerst een duidelijke en open communicatie, tussen elke afdeling en niveau van de organisatie. Mensen worden gestimuleerd om mee te denken en er wordt actief gewerkt aan feedback geven en ontvangen.
Er wordt aangestuurd op leiderschap en ontwikkeling
Een lerende organisatie investeert in de ontwikkeling van haar medewerkers. Het biedt training en ontwikkelingsmogelijkheden, zodat medewerkers kunnen werken aan hun persoonlijk leiderschap of nieuwe talenten kunnen ontwikkelen.
High Performing Teams en positieve dynamieken
Een lerende organisatie is constant in ontwikkeling en zoekt naar betere manieren om samen te werken en samen doelen te behalen of de dynamiek te vergroten. Daarom zie je binnen dit soort organisaties vaak high performing teams.
Sterke samenwerkingen en een goede dynamiek zijn tevens kenmerken van zo’n lerende cultuur. Teamleden weten wat ze aan elkaar hebben, doen wat ze zeggen en zijn betrokken bij het behalen van doelen.
Creativiteit, innovatie en experimenteren
In een lerende organisatie wordt creativiteit en innovatie gestimuleerd en krijgen medewerkers eigenaarschap over hun eigen taken. Medewerkers worden gestimuleerd om met nieuwe ideeën te komen en risico’s te nemen. Een fout wordt dan ook niet gezien als falen, maar als leermoment.
Psychologische veiligheid en een positieve cultuur
Een organisatie met lerende cultuur heeft vaak een hoge mate van psychologische veiligheid. Het is een plek waar medewerkers worden aangemoedigd om ideeën voor verbetering aan te dragen en samen te werken om deze te implementeren. Het team hoeft niet bang te zijn om zichzelf te zijn.
Hoge veranderbereidheid en een snel reactievermogen
Een van de belangrijkste kenmerken van een lerende organisatie is de hoge mate van veranderbereidheid en het vermogen om snel te reageren op veranderingen in de markt. Zij zijn beter in staat om concurrentievoordeel te behouden.
Het bouwen aan een lerende cultuur binnen je organisatie kan een complex proces zijn. Niet elke organisatie weet hoe zij een continu leerproces op gang kunnen houden. Ook komt het voor dat door drukte de prioriteit verschuift en daardoor wordt het proces niet gewaarborgd.
Een lerende cultuur binnen organisaties is erop gericht om de ontwikkeling en groeikansen van medewerkers te vergroten, alleen is niet altijd duidelijk waar innovatiekansen liggen die direct invloed hebben op prestaties. Dit vermoeilijkt de transitie naar een lerende organisatie.
Hou er dus rekening mee dat er een aantal uitdagingen komen kijken bij het groeien naar lerende organisatie. Ten eerste moet je genoeg tijd vrijmaken en een helder plan opstellen, dat voor iedereen te begrijpen is. Zodra alle neuzen dezelfde kant op staan, dan kun je gaan veranderen en groeien.
Zorg dat de nieuwe en verbeterde processen goed geïntegreerd worden in de structuur, manier van werken en de hele organisatiecultuur. Stel iemand aan die dit bewaakt en zorg voor periodieke meetmomenten.
Zorg wel ten alle tijden dat je meetmomenten inplant en iemand aanstelt die het proces bewaakt.Wil je een lerende organisatie worden? Dan moet je eerst kijken naar de ontwikkeling van een lerende cultuur.
Hieronder enkele tips om te werken aan een lerende cultuur:
Groeimindset bevorderen
Bij een lerende organisatie staat ontwikkeling en groei op nummer 1. Daarom is een groeimindset van groot belang, voor alle medewerkers van de organisatie. Moedig medewerkers aan zich te ontwikkelen, nieuwe talenten te ontdekken en leer hen dat met hard werken je kan groeien.
Voor sommige medewerkers is het lastig om zelf te verzinnen hoe zij willen groeien. Biedt daarom trainingen of workshops aan, geef je teamleden een opleidingsbudget en kijk actief welke talenten je van je medewerkers kunt versterken om organisatiedoelen te behalen.
Open communicatie en een hoge mate van veiligheid
Stimuleer open communicatie en een omgeving waarin iedereen zich prettig voelt en vrijuit kan communiceren en ideeën delen. Werk goed aan de psychologische veiligheid binnen de organisatie.
Dit kun je onder andere doen door zelf het voorbeeld te geven en dialogen aan te moedigen. Hou periodieke feedback momenten, waarin je constructieve feedback zoekt bij anderen, om daar weer van te leren.
De beste manier om constructieve feedback te geven is door met 360 graden feedback te werken.
Maak ruimte voor innovatie en experimentatie
Echt innoveren gaat niet zonder een flinke dosis experimenteren. Moedig medewerkers aan om nieuwe ideeën te proberen en risico’s te nemen. Gaat het een keer mis? Zorg dan dat je medewerkers hier op een positieve manier van leren, zonder het idee te hebben afgestraft te worden.
Een leuke manier om actief te experimenteren of innovatief bezig te zijn is het organiseren van bijvoorbeeld een hackathon.
Vier, erken en beloon leermomenten
Door succes te vieren op het gebied van ontwikkeling, kun je medewerkers aanmoedigen om te blijven groeien en leren.
Dit kan door erkenning te geven tijdens teamvergaderingen of kansen te bieden om te groeien binnen de organisatie.
Faciliteer en stimuleer kennisdeling
Om een lerende organisatie te worden, hoef je jouw personeel niet direct naar externe trainingen te sturen. Vaak is er genoeg expertise in huis, waar ook van geleerd kan worden. Je kunt junior personeel koppelen aan senior personeel of mensen aan elkaar koppelen van een ander vakgebied. Iedereen kan iets van elkaar leren.
Een idee om kennisdeling binnen de organisatie makkelijker te maken is door het inzetten van interne blogs of nieuwsbrieven. Periodieke meetings of bijeenkomsten voor het uitwisselen van ervaring kan ook goed werken.
Gebruik leiders als rolmodellen
Goede leiders hebben naast aansturen een taak als rolmodel. Laat de leiders van je organisatie het voortouw nemen en het goede voorbeeld laten zien. Zij laten als eerst zien wat en hoe er open gecommuniceerd wordt, en zij stimuleren direct ontwikkeling en groei.
Sta als leider tijdens het bewaken van het proces naar lerende organisatie open voor suggesties en feedback. Laat het goede voorbeeld zien, door zelf te leren en mee te doen aan activiteiten.
Door te werken aan de bovenstaande punten, kun je een goede basis leggen om een lerende organisatie te worden. Na verloop van tijd zul je zelf de voordelen van constante groei en ontwikkeling ondervinden.
Een lerende organisatie is wendbaar en weerbaar, houdt ontwikkelingen bij en is uitdagingen voor. Ook betere prestaties en gelukkiger personeel staan hoog bovenaan de voordelen van een lerende organisatie.
Verbeterde performance
Door oude structuren en processen los te laten en constant te blijven leren en optimaliseren wordt de team performance en organisatieprestaties hoog gehouden. Ook heerst er een hoog aanpassingsvermogen.
Hoge werknemerstevredenheid en een laag verloop
Door medewerkers te betrekken bij plannen en ze verantwoordelijkheden te geven zorg je voor gelukkig personeel. Zorg voor voldoende ontwikkeling om talenten te binden en te behouden.
Innovatief
Een lerende organisatie is innovatief en niet bang om te veranderen. Dat zorgt ervoor dat nieuwe ideeën snel doorgevoerd kunnen worden.
Concurrentievoordeel
Een belangrijk voordeel van lerende organisaties is hun concurrentievoordeel. Door de snelle ontwikkeling en door inzicht te hebben in de huidige fase van groei, kunnen toekomstige uitdagingen vroegtijdig worden aangepakt.
Groeien naar een lerende organisatie kost tijd en is een complex proces. Wil je weten hoe wij jouw organisatie of team kunnen ondersteunen?
Neem contact met ons op via het contactformulier, info@human-insight.com of bel naar +31 (0)85 8229827.
Wat zijn de voordelen van feedforward? Waarom is het effectiever dan feedback? We spraken met Peter Robertson. Lees het hier.
Wat is een groeimindset en hoe ontwikkel je er een? In dit artikel duiken we in de voordelen en geven we je praktische tips om een positieve mindset te creëren.
Verandering doorvoeren kan zorgen voor weerstand. Overkom weerstand en zorg voor succesvolle gedragsverandering binnen jouw organisatie met onze tips. Lees nu.
Weten wat wij voor jou en/of je organisatie kunnen betekenen? Stel hier je vraag en wij nemen zo snel mogelijk contact met je op.
Weten wat wij voor jou en/of je organisatie kunnen betekenen? Maak direct een afspraak of vraag een vrijblijvende offerte op. Wij staan voor je klaar!
Weten wat wij voor jou en/of je organisatie kunnen betekenen? Maak direct een afspraak of vraag een vrijblijvende offerte op. Wij staan voor je klaar!